För dig som är röstmottagare

Uppdraget som röstmottagare är viktigt. Att du ställer upp som röstmottagare och tar del av utbildning och material är avgörande för att valet ska kunna genomföras på ett bra och korrekt sätt.

Utbildning för dig som anmält dig som röstmottagare

För att få tjänstgöra som röstmottagare under förtidsröstningen och på valdagen behöver du delta i en obligatorisk utbildning. Utbildningen arrangeras av valnämnden. Om du har anmält dig för att vara röstmottagare både under förtidsröstningen och på valdagen behöver du delta vid två utbildningstillfällen. Information om utbildningstillfällen har skickats ut till dig och du har fått möjlighet att anmäla dig.

Följande datum och tider erbjuds utbildning för röstmottagare som vill tjänstgöra under förtidsröstningen:

• 27 juli 18:00
  • 2 augusti 18:00

Följande datum och tider erbjuds utbildning för röstmottagare som vill tjänstgöra under valdagen:

• 9 augusti 18:00
  • 11 augusti 18:00
  • 17 augusti 18:00

Information från Valmyndigheten

På Valmyndighetens hemsida Valcentralen finns information och material för dig som arbetar med valen till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2022. På hemsidan kan du ta del av en digital utbildning med informationsfilmer som riktar sig till dig som ska vara röstmottagare. Utbildningen är ett bra komplement till den fysiska utbildningen som valnämnden arrangerar.

Vill du arbeta som röstmottagare vid valet 2022?

Du har fortfarande möjlighet att anmäla ditt intresse för att arbeta som röstmottagare under förtidsröstningen och på valdagen.

Du kan anmäla ditt intresse på följande länk om du har e-legitimation https://minasidor.valdemarsvik.se/rostmottagare. Det går också bra att anmäla sitt intresse genom att skicka ett mejl till val@valdemarsvik.se.

Om valkansliet bedömer att det finns behov av fler röstmottagare hör vi av oss med information om hur du anmäler dig till den obligatoriska utbildningen.