Visa aktuellt förslag

Förslag rörande upphandling av burägg

Den svenska djurskyddslagen slår fast att djur ska ha möjlighet att bete sig naturligt. Den slår också fast att djur endast får hållas så att deras hälsa främjas. Lagen är dock en ramlag, som lämnar över till regeringen och till Jordbruksverket att meddela detaljregler. Vad det gäller hönor som hålls för äggproduktion så stadgas det i djurskyddsförordningen att de ska ha tillgång till rede, sittpinne och ströbad. Flera viktiga funktioner utelämnas dock, till exempel att de ska ha tillräckligt med utrymme. I dagens burar kan hönorna inte ens sträcka på vingarna ordentligt för att det är så trångt. Kritiken mot att hålla hönor i burar för produktion av ägg är och har de senaste åren varit massiv, både i Sverige och internationellt. City Gross, Coop, Hemköp, Lidl, Netto och Willys har alla fattat beslut om att ta bort buräggen ur sina sortiment. Compass Group, som är verksamma i omkring 50 länder runt om i världen och bara i Sverige levererar mer än 50 000 matportioner varje dag till restauranger, sjukhus, skolor och konferenser, beslutade under 2016 att de ska upphöra med användningen av burägg. Fler företag som antagit policys mot burägg är 7-Elven, Pressbyrån och Sodexo, samt alla danska livsmedelskedjor. Försäljningen av burägg i butik är försvinnande liten, då många konsumenter väljer bort de äggen av hänsyn till djuren. Istället används buräggen, som utgör 15 % av den svenska äggproduktionen, i färdigprodukter och storkök. Enligt min mening är det viktigt att vår kommun är med och gör skillnad för hönorna. Det kan vi göra genom att välja bort buräggen i upphandlingar och inköp. Linköping, Söderköping och Åtvidaberg är tre av över 160 kommuner som numera är buräggsfria i sin upphandling. Vår kommun bör också bli en buräggsfri kommun! Mitt förslag är att kommunen fattar beslut om att inte upphandla eller köpa in burägg.

Rösta på förslaget

För att få rösta på ett förslag behöver du ange ditt namn samt e-postadress. Fält markerade med * måste fyllas i.

När du skickat iväg din röst kommer du få ett mail med en bekräftelselänk. Din röst är giltig först efter att du har klickat på bekräftelselänken.