Visa aktuellt förslag

Järnväg Valdemarsvik - Norrköping

Jag föreslår att Valdemarsviks kommun medverkar till att upprätta järnvägen från Valdemarsvik till Norrköping igen! Tåg är bättre än buss och alla lastbilar för miljö och klimat, billigare i drift och trevligare att resa med. Visserligen kör Bussarna nu på biogas, men all förbränning ger koldioxid, tåg kör på el. Alla bildäck ger nannopartiklar av gummi till åkrar och vattendrag. Jag föreslår duospårvagnar, som kan köra på räls för både tåg och spårvagn. De har bättre acceleration än vanliga tåg och kan stanna vid alla små orter. Anläggningen kostar (det kan finnas omställningspengar), men driften blir mycket billigare. Tåg har lägre energiförbrukning för att elmotorer har 3 gångar högre verkningsgrad än förbränningsmotorer och mycket lägre rullmotstånd. Tåg kan ta flera resande, så man sparar på personalkostnader. Dessutom har tåg längre livslängd än bussar och sparar dyra inköp. Och då kan man gå över till godstransport via tåg, vilket skulle spara många, många lastbilstransporter och mycket utsläpp! Med Parisavtalet får vi anta, att kollektivtrafiken snart kommer att öka väldig mycket, när många ställer bilen. Det gäller att vara ute i tid. Det kräver kunskap och kreativitet att anlägga en järnväg, men har det gått förut, går det också nu. För berörda politiker beakta remiss på Målbild 2040 för Region Öst i regional tågtrafik innan 28 februari 2020.

Rösta på förslaget

För att få rösta på ett förslag behöver du ange ditt namn samt e-postadress. Fält markerade med * måste fyllas i.

När du skickat iväg din röst kommer du få ett mail med en bekräftelselänk. Din röst är giltig först efter att du har klickat på bekräftelselänken.