Adressättning

Plan- och bygglovskontoret ansvarar för adressättning och lägenhetsregister i Valdemarsviks kommun. Vår uppgift är att bestämma gatunamn och nummer för alla bebyggda fastigheter. Det vill säga alla byggnader där det bor människor eller bedrivs någon form av verksamhet. Vissa byggnader är undantagna från detta, ett exempel på sådana byggnader är ekonomibyggnader för jordbruk. Kommunen ansvarar endast för adressnamnet. Postnummer och postort bestäms av PostNord.

Vikten av en adress

Det är viktigt att du säkerställer att din fastighet har en adress. Den adressen som sätts av kommunen är den som används av räddningstjänst, ambulans och polis. Alla adresser som kommunen registrerar samlas i Lantmäteriets fastighetsregister. Lantmäteriet erbjuder andra aktörer att köpa uppgifter från fastighetsregistret så de kan återfinnas i aktörers GPS-system. Det är från detta systemet som blåljusverksamheter hämtar sin adressinformation. Således är det av stor vikt att du som fastighetsägaren säkerställer att det finns en adress kopplad till din fastighet.

Lägenhetsregister

Om du är fastighetsägare av ett flerbostadshus eller småhus med fler än en lägenhet är du skyldig att kontakta oss när det sker förändringar i byggnaden.

Är du osäker på någon information är du alltid välkommen att kontakta oss.

Exempel och viktig information

Exempel på förändringar som är av vikt att informera om:

  • Nybyggnad eller ombyggnad
  • Ändrad användning

Information som vi behöver få in:

  • Är det en tillkommen eller ändrad lägenhet?
  • Förslag till lägenhetsnummer
  • Bostadsarea (kvm)
  • Antal rum
  • Kökstyp: Kök, kokvrå, kokskåp, köksutrustning saknas
  • Specialbostad avsedd för/som: Äldre eller funktionshindrade, studentbostad, övrig specialbostad, tillgång till gemensamt kök

Rör det flera ändringar och olika trappuppgångar kan du med fördel skicka med situationsplan med markeringar i vilken ingång och våning varje lägenhet är belägen på. Detta för att underlätta vår handläggning.

Förändringar kan mejlas till samhallsbyggnadsnamnden@soderkoping.se och benämnas: Ajourhållning lägenhetsregister.

Handlingar kan också lämnas i Söderköpings kommuns brevlåda:
Kommunhuset (samhällsbyggnadsnämnden)
Storängsallén 20,
614 80 Söderköping.

Kom ihåg att vara tydlig med vilken fastighetsbeteckning det gäller.

Vanliga frågor

Du kan alltid mejla till samhallsbyggnadsnamnden@soderkoping.se. Kom ihåg att uppge vilken fastighetsbeteckning det gäller.

Vill du prata med någon av våra handläggare kan du alltid ringa vår växel och be att bli kopplad till en handläggare för adressättning. Vi har inga specifika telefontider utan svarar dig så fort vi har möjlighet.

Det tar cirka 2–4 veckor innan adressen vi sätter har hanterats av lantmäteriet.

Från att vi sätter en adress tar det cirka 2–4 veckor innan adressen finns registrerad i lantmäteriets fastighetsregister. Om ett företag inte kan hitta din nya adress kan detta bero på hur ofta det specifika företaget uppdaterar sin egna adressdata. Det kan skilja mycket mellan olika företag och är tyvärr inget vi kan påverka. Du är alltid välkommen att hör av dig till oss så kan vi dubbelkolla att din adressättning har blivit hanterad och inlagd i lantmäteriets fastighetsregister.