Valdemarsviks kommuns logotyp
Verktyg
Du är här: Om kommunen / Bredband mobil

Bredband och mobil

Kommentera sidan

Skicka en kommentar om sidan till innehållsansvarig. Fält markerade med * måste fyllas i.

Ange kontrollordet i textfältet nedan. *

Snabba och säkra digitala förbindelser är en mycket viktig del av samhällets infrastruktur. 90 procent av alla fastigheter och arbetsplatser ska ha tillgång till minst 100 Mb per sekund år 2020, så lyder regeringens digitala agenda för Sverige. 

Samarbetsavtal med TeliaSonera Sverige AB

Genom ett avtal med Valdemarsviks kommun satsar Telia på en utbyggnad av dataförbindelser i hela kommunen. Målet är att bygga ut bredband så att det når fastighetsägare både på landsbygden, mindre orter och tätort.  

Utbyggnaden av bredband beror på om tillräckligt många är intresserade av bredbandsanslutning och i några områden även på om bidrag från Länsstyrelsen blir beviljade.

Lämna din intresseanmälan via http://www.fibertillalla.se 

 

Nedläggning av telestationer - INFORMATION FRÅN TELIA

Basen för en fortsatt digitalisering är att det finns en infrastruktur som möjliggör en snabb, robust och säker uppkoppling. Telia genomför därför en övergång från kopparbaserade tjänster till tjänster baserade på främst fiber- och mobilnät. Genom att tidigt informera om planerade förändringar i våra nät vill vi underlätta för kommuner, regioner, operatörer, hushåll och företag att hitta nya moderna lösningar. I bifogat dokument finns en lista med kommuner och områden där kopparnätet stängs 2020-05-31 (andra områden i kommunen stängs 2019-09-30 enligt tidigare information).

Eftersom tjänster över fiber- och mobilnät erbjuds av en mängd olika aktörer är det den samlade marknaden som kommer att erbjuda alternativen till kopparnätet. I de fall en kund inte erbjuds en ny lösning av sin nuvarande operatör kommer Telia säkerställa att kunden får möjlighet till information om de alternativ som finns tillgängliga på marknaden. Detta sker bland annat via en operatörsneutral kundtjänst dit kunder kan vända sig för att få hjä̈lp att hitta de alternativ som passar deras behov bäst.

Den operatörsneutrala kundtjänsten, Telekomguiden, har följande kontaktuppgifter: Telefon: 010 -130 79 00, Mejl: info@telekomguiden.se  Hemsida: www.telekomguiden.se  

Telia kommer att ha särskilda erbjudanden för de kunder som berörs av förändringen. Våra lösningar via mobilnätet har en kraftfull inbyggd antenn som fångar upp även svaga mobilsignaler vilket gör att det går att ringa eller surfa även på ställen där mobiltelefoner vanligtvis inte fungerar. Vid behov erbjuds dessutom en yttre antenn samt installationshjälp. På www.telia.se/framtidensnat  och i bifogad fil finns mer information om Telias ersättningserbjudanden.

Telias särskilda kundtjänster:

  • Konsument: 020-34 12 40
  • Företag: 020-30 50 50

I det fall ett hushåll eller företag bedömer att ingen leverantör på marknaden kan leverera telefoni eller Internet till dess bostad/verksamhetsställe kan man vända sig till PTS för att ansöka om stöd. Läs mer på: https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/pts-atgarder-for-att-ge-hushall-och-foretag-tillgang-till-grundlaggande-internetuppkoppling-och-telefoni/  

Eventuella frågor kring trygghetslarm riktas till Telia Accesscenter på e-post: access-center@teliasonera.com  

Vid frågor från media hänvisas till Telias presstjänst: 0771-77 58 30

Pdf: Framtidens Nät, klicka här!

Pdf: Konsumenttjänster, klicka här!

Sidan uppdaterad den 28 mars 2018 Skicka kommentar

Valdemarsviks Kommun 615 80 VALDEMARSVIKTel: 0123-191 00Fax: 0123-191 04

Besöksadress: Storgatan 37. Skicka E-post till kommunen: